1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Nebudu zde rozdělovat iPhone, nebo Android telefony. Prostě jen popíšu, co mi na dnešních telefonech vadí obecně. Jak uvidíte, není toho zrovna málo a brzy pochopíte, že mi dnes žádný telefon nevyhovuje. Sice používám Samsung Galaxy S20 a musím říct, že je to dobrý telefon. Ale spíše to je umělecké dílo, nežli věc, kterou byste chtěli každý den používat. To se ostatně týká většiny dnes dostupných top modelů. Samozřejmě se najdou i výjimky, ale těch je jako šafránu a mají zase jiné mouchy. Dnes si prostě musíte vybrat podle toho, co preferujete, nikdy nedostanete za své, a musím říci že kolikrát nemalé, peníze vše co by se dalo od mobilu očekávat.

1. Velikost/hmotnost/ovladatelnost.
    Dnešní telefony jsou strašně velké. Vlastně jediné, k čemu jsou dobré jsou multimédia a hry. Prostě se na nich dá ideálně jen tupě konzumovat obsah. Na všechno ostatatní jsou jen pro zlost. Podle mě poslední rozumně velký telefon byl Sony Xperia XZ1 Compact. Telefon se tak akorát vešel do všech, i menších kapes. Navíc hmotnost byla jen 135 g a dal se krásně ovládat jedním prstem. Přitom se na něm dalo dělat úplně všechno. I ty hry a multimédia se dala na tomto telefou provozovat. Samozřejmě i větší telefony mají své plusy. Třeba takový Samsungu Galaxy S21 Ultra je výborný telefon, ale když se podíváte na vnitřek tohoto modelu, není tam nic, co by se nevešlo i do podstatně menšího modelu.
  2. Vystouplý fotomodul.
    Dokážu akceptovat mírně vystouplý foťák. Můj S20 má ale fotomudul tlustý 1,5 mm. Vypadá to, jako by se poslední modely předháněly s tím, jak ten fotoaparát bude vyčnívat. A když už tak kouká, tak ho "ideálně" dají na okraj, aby se telefon na stole pěkně kolébal. Prostě nesmysl, který se dá naštěstí vyřešit pouzdrem.
  3. Minimální okraje obrazovky.
    1. Malé okraje vylučují pohodlné ovládání, neustále člověk dělá přehmaty, protože jak telefon drží v ruce, tak se nechtěně dotýká krajů.
    2. Navíc při pádu telefonu na zem je to většinou pro telefon konečná, protože díky minimálním rámečkům je obrazovka hned na ráně.
    3. Pokud chcete dosáhnout na spodní hranu telefonu, musíte si vykloubit palec, abyste na něj dosáhli. Rád bych palec tak jak mi narostl, ale pokud výrobce neudělá telefon s alespoň menším spodním okrajem, tak si ho asi budu muset nechat zlomit.
    4. Další problém je se senzory, selfie kamerou atp. proč nenechat malé okraje a nezbavit se tak nesmyslného přůstřelu a vykrojení. Už jsem se setkal s několika aplikacemi, kde mi průstřel zakryl obsah.
  4. Telefon musí být co možná nejtenčí.
    Vkrádá se ale myšlenka, proč sakra dělají mobily tak tenké s minimálními rámečky a vystopuplým foťákem, když jsou pak téměř nepoužitelné? Věřím tomu, že 99 % lidí si pak na ten krásný mobil stejně nasadí nějaké to odporné pouzdro. Na S20 má pouzdro skoro 2 mm tloušťky. Pak ale honba za nejtenčím mobilem, postrádá veškerý smysl. To můžou rovnou vyrábět tlustší telefony s většími rámečky pro pohodlné ovládání, kam by se vešla i větší baterie.
  5. Oblé okraje obrazovky.
    Když se vám něco v mobilu leskne, tak jednoduše nakloníte telefon, aby odlesky nebyly vidět. U oblých okrajů se občas odráží světlo tak, že se jich na krajích nemůžete zbavit.
  6. Zakulacené rohy obrazovky.
    Nechápu, proč by obrazovka měla mít kulaté "rohy", televize nejsou oblé, plátno v kině taky ne, tak proč obrazovka mobilu? Je to k ničemu a je to jen honba za maximálním pomněru obrazovky a plochy telefonu, pokud chcete oblý telefon.
  7. Protáhlé obrazovky.
    Poměr stran mají televize běžně 16:9, monitory také 16:9, fotky se fotí většinou v poměru 3:2, videa se natáčí také většinou v poměru 16:9, tak proč mají dnes telefony poměr obrazovky 19:9, 19,5:9, nebo 20,5:9? Ještě bych pochopil 21:9, to je poměr profesionálního videa. Protáhlá obrazovka má možná trochu smysl při zobrazené klávesnici, ale nic se nemá přehánět. Stejně bych raději 16:9 a tlačítka pod obrazovkou.
  8. Viditelnost na sluníčku.
    Dnes se viditelnost na suníčku dohání maximální možnou svítivostí. Jenže v dobách menšího rozlišení a obyčejných LCD byl mobil poměrně dobře čitelný i na přímém slunci. Opět zmíním Sony XZ1 Compact. Ten měl výborný IPS panel se skvělým barevným podáním a na slunci byl vidět dobře. Bohužel dnešní OLED obrazovky už tak dobře vidět nejsou. Mají sice skvělé odezvy, svítivost a já nevím co ještě, ale na slunci pokulhávají za obyčejnými LCD. Navíc je spotřeba energie u OLED panelů na sluníčku také větší. Nemluvě o tom, že OLED panely mají menší životnost. Nicméně osobně nic proti nim nemám, jen si nejsem jist, zdali je dobré je dávat do mobilů.
  9. Postupné mizení funkcí, co kdysi měly mobily běžně.
    1. IR vysílač: Je to jedna IR-LED, která opravdu moc nezabírá, ale co naplat, IR je asi dnes již přežitek, jenže stále mám doma pár spotřebičů s IR senzory.
    2. Notifikační LED, nic nežere a baterie by s takovou LED vydržela blikat třeba rok. Bohužel výrobci tuto LED postupně vyměňují za AoD1 (notifikace na obrazovce), což vám vysosne baterii za pár hodin. Nahradit notifikační LED můžete třeba blikajícím pouzdrem, pak ale nefunguje NFC, takže ani NFC platby. A tomu se říká pokrok!
    3. Tlačítka také mizí, třeba tlačítka home, back a app-list, jsou nahrazena zobrazením na obrazovce. Co naplat, opět vše víc žere baterii a zabírá plochu obrazu. Tlačítka na obrazovce  mají i výhody, ale myslím, že nevýhody převažují.
    4. HW klávesnice by se dala určitě vyřešit a nemusela by to být doména již zastaralých BB telefonů. Ukažte mi někoho, kdo na SW klávesnici nedělá překlepy.
    5. 3,5 mm Jack je dnes už asi taky zbytečnost. Dá se koupit redukce na USB Type-C, telefon si ale zároveň s ní nenabijete.
    6. Vyměnitelná baterie šla udělat i pro vodě odolné mobily. Bohužel to už asi taky nikdo nechce.
    7. S tím související oddělávací zadní kryt, když se poškrábal, za pár stovek se dal pořídit nový. Kryt šel také vyměnit za zavíratelná pouzdra, nebo třeba pogumovaná záda. Telefon tak nezískal (krom krytu obrazovky) na tloušťce.
    8. TV out je dnes výsada jen několika modelů většinou v podobě USB 3.x a Type-C konektoru. Tato funkcionalita dříve taky nebyla běžná, bohužel to tak je i dnes.
    9. Dokovací stanice pro mobily včetně HDMI, USB, RJ45 a dalších portů. Víte, jak je skvělé si z telefonu udělat herní konzoli, nebo počítač, pouhým připojením telefonu k TV/monitoru? Dá se to dnes udělat i po WiFi, ale není to dokonalé.
    10. HDMI CEC už asi taky není v módě. Pokud nevíte co to je, tak po připojení mobilu k TV se dá mobil ovládat dálkovým ovladačem televizoru.
    11. Telefon má dnes spoustu senzorů, ale vlhkoměr většinou dnes v mobilech také nenajdete.
    12. Xenonový blesk byl nahrazen, pro focení nevhodnou, LED.
    13. Výdrž na baterii již také není, co bývala a to telefony mají stále větší a větší baterie. A shledem k baterii také bohužel větší obrazovky a větší výkon.
  10. Čtečka otisků prstů v obrazovce.
    Co naplat, čtečka v obrazovce je sice dražší, za to ale mnohem horší řešení nežli ty původní. Po slepu se většinou na tuto čtečku netrefíte, takže se musíte na telefon podívat, kam ten prst položit. Takže zatím, co se starou čtečkou jste měli telefon odemčen už při vyndavání z kapsy, u čtečky v obrazovce telefon odemykáte až když ho máte před sebou. Zde jen doplním, že si dokážu představit dokonalou čtečku otisků prstů v obrazovce. Pokud by čtečka rozeznávala prst na podstatně větší ploše obrazovky, fungovalo by to skvěle. Bohužel taková čtečka zatím není.
  11. Telefony, které si kupujeme, nejsou naše.
    Bohužel je to pravda. Když si koupíte notebook nebo počítač dostanete i administrátorská práva. Můžete si s počítačem dělat, co chcete, třeba nahradit původní systém za jiný. Bohužel k telefonu taková práva nemáte. Dokonce když si telefon dnes rootnete1, pokud to vůbec jde, ztratíte různé funkce a někdy i záruku. Výrobci telefonů nechtějí, aby si uživatel telefon nedej bože nějak upravoval. Z Androidu se tak pomalu stává obdoba uzavřeného iPhonu. Škoda, mělo by být na každém uživateli, jestli zůstane u dodaného systému, nebo si na telefon nainstaluje jiné řešení. Telefony jsou dnes stále jen telefony, i když mají výkon počítače.
  12. Telefony jsou prostě jen telefony.
    Dnešní mobily jsou velice výkoné stroje, bohužel krom her a zpracování obrazu se jejich výkon moc nevyužívá. Android telefony fungují na Linuxovém jádru a ke spuštění Linuxu vyloženě vybízí, tak proč na nich nepustit kompletní Linux a neudělat z nich v případě potřeby opravdové počítače? Snad jen Samsung s "DEX" a Motorola s "Ready For" ukázali možnosti se svým desktopovým prostředím pro Android, ale Linux to není. Už jsem na telefonech Linux používal, nebylo to bez chyb, nefungovala HW akcelerace grafiky, bylo to složité a neohrabané, ale fungovalo to. Kdyby toto řešení bylo přímo od výrobce, určitě by vše fungovalo jak má. Bohužel to opět naráží na předchozí bod, že telefony nejsou naše. Poslední vlašťovka byla LoD3, ale tento projekt Samsung v roce 2019 ukončil.

Abych jenom nehaněl, tak pár dobrých věcí se v telefonech objevilo.

1. USB Type-C konektor. Tento konektor existuje od roku 2013, jenže v telefonech se začal pomalu objevovat až v roce 2015 u Samsungu až o rok později. Dokonce ještě dnes se stále vyrábí telefony se zastaralým microUSB.
  2. Bezdrátové nabíjení.
  3. Reverzní bezdrátové nabíjení.
  4. Rychlé nabíjení.
  5. V roce 2020 jsem byl poprvé ochoten uznat, že mobily, které sice mají stále své limity, již dokáží dobře nahradit fotoaparát.
  6. Dnes již celkem běžná vodě odolnost.

Jak je vidět, tak telefony mají dnes daleko menší možnosti, nežli dříve. Ano, jsou krásné, výkoné, voděodolné a dobře fotí, ale dokážete s nimi mnohdy méně, než s telefony dříve. Klidně bych stále používal skvělý Samsung S4 LTE. Uměl skoro všechno. Mám na něm nainstalovaný Android 10 a funguje stále výborně dodnes. Ale na dnešní dobu jsou už fotky v kategorii low-end a kvůli 2GB RAM na něm nefungují nějaké aplikace včetně Android Auto. Také 16 GB ROM je dnes absolutně nedostačující. Nemá čtečku otisků prstů, USB Type-C konektor, nebo vodě odolnost. Má jen pomalé USB 2 s MHL. Prostě je to telefon roku 2013, ale řeknu vám, že sice byl trochu větší, ale na tu dobu to byl nejlepší Android telefon na trhu.

Vysvětlivky:
*1 AoD (Always on Display) - Obrazovka je stále zapnuta a telefon zobrazuje informace a notifikace na něm. Je to velmi pěkné a efektní řešení a náhrada notifikační LED, bohužel stojí notné množství energie.
*2 ROOT telefonu - Metoda, která zkušeným uživatelům umožní plný přístup do telefonu na úrovně správce systému (uživatele root).
*3 LoD - Linux on DEX byla možnost spuštění Linuxu na Samsung telefonech. Telefon se po připojení k monitor/TV stal skoro skutečným počítačem.