Aplikací jsou mraky, ale najde se občas i zajímavý hardware. Pořídil jsem si na eBAY adaptér ELM327 v1.5 mini OBD2 Bluetooth verzi. Existují i WiFi verze, ale to je zbytečný luxus, protože WiFi adaptéry stojí minimálně 1500,- ale tento seženete přibližně za 300Kč.

Adaptér umožňuje čtení dat z vašeho vozu s konektorem OBDII a pomocí BT je posílá do telefonu, kde se díky speciálnímu programu zobrazují, nebo i zaznamenávají. Dá se tak zobrazit spousta údajů, jako je výkon, spotřeba, teplota oleje, katalizátoru, nebo chyby z motorové jednotky vozu.

Tak adaptér bychom měli a teď software. Podíváme se na dva programy a sice na Torque a DashCommand.

Nebudu zdě dělat nějakou rozsáhlou recenzi programů, to v případě Torque Pro udělal Karel Kilián na serveru Svět Androida a je k nahlédnutí zde. Ambicí tohoto článku je provést základní srovnání programů a upozornění, že ne všechno funguje na 100%.

Torque a Torque Pro

Tento program byl k adaptéru dodán, bohužel jen ve starší verzi a nefungoval zcela bez chyb. Proto jsem v domnění, že novější bude fungovat lépe, zakoupil na Google Play jeho aktuální verzi. Bohužel ani zde vše nebylo bez chyb a mohu prohlásit, že to byly vyhozené peníze. Dokonce jsem se snažil kontaktovat tvůrce programu, ale ten mi řekl, že neví jak program nastavit, aby ukazoval všechna data. V programu totiž můžete budíkům přiřadit tzv. PIDy, které odpovídají daným senzorům, či řekněme informacím. Velice podrobný obecný soupis jednotlivých PIDů je na Wiki, nebo i na jiných stránkách, třeba zde. Bohužel správné PIDy pro můj vůz jsem nenašel a fungovaly ze seznamu jen ty co už v programu byly přednastaveny.

Program Torque ve zkratce:
Asi největším problémem je, že program si ne zcela rozumí s koncernem VW a tudíž ani s mým Passatem a neukazuje některé senzory. Nevím jestli to bude platit pro všechny vozy koncernu VW, ale dá se předpokládat, že ano, protože VW má do jisté míry generačně unifikovaný hardware a stejné jednotky najdete ve vozech Audi, Škoda, Seat a VW.

+ Spousta voleb, budíků a možností nastavení
+ Možnost instalování pluginů
+ Umí vypočítat na základě zadaných údajů skutečný výkon motoru

- Program nerozeznává u mého vozu některé senzory a proto některé informace neumí zobrazit
- Kroutící moment (Torque) a výkon u mého vozu nenačítá z motorové jednotky, zobrazuje pouze vypočtené hodnoty na základě zadané hmotnosti a zrychlení
- a protože hmotnost auta se mění na podle toho co vezeme, pro korektní výsledky (kW/Nm) by jste před každou jízdou museli zadat aktuální hmotnost. Osobně auto váhu před domem nemám, co vy?
- Pokud jedete do kopce a udržujete konstantní rychlost, Torque ukazuje výkon a kroutící moment nesmyslně malý
- Pokud jedete z kopce a auto začne samo zrychlovat, což se při jízdě z kopce jaksi stává, Torque nedokáže poznat, že zrychlujete díky kopci a začne vypočítavat vysoký výkon i kroutící moment

- u mého vozu nenačítá chybová hlášení (to se bude týkat více modelů z koncernu VW)
- nenulovou spotřebu ukazuje i když palubní počítač ukazuje nulu
- přílišná variabilita prostředí, která program spíše dělá nepřehledným

No jak je vidět tak program Torque mne moc nenadchnul a proto jsem se poohlédnul po jiném. Do galerie jsem dal jen dvě fotky, protože co uživatel to jiný Torque.

DashCommand

- tento program je jednoduší na používání, nemá tolik možností jako Torque, ale možná právě proto je přehlednější a lépe se s ním zachází, ke stažení na Google Play

A opravdu musím říct, že jsem s ním docela spokojen, má samozřejmě taky své mouchy a také neukazuje vše korektně, ale ukazuje toho víc, než Torque, zvláště pak výkon, kroutící moment apod. Proto bych mu dal přednost před Torque Pro.

+ Spousta voleb, budíků a možnosti nastavení, nicméně méně než u Torque Pro
+ Jednoduší uživatelský interface
+ Výkon a kroutící moment načítá správně z motorové jednotky

- Program taky nerozeznává některé senzory
- nenulovou spotřebu ukazuje také i když jedete z kopce a máte sundanou nohu s plynu
- můžete si koupit lacinnější licenci pro jeden vůz, nebo neomezenou, zato podstatně dražší asi za 300,-


Souhrn vlastností obou programů:

- načítání a zobrazování všech možných dat z palubních jednotek
- zobrazování chyb (u mne ne zrovna moc funkční v případě programu Torque Pro)
- zaznamenávání trasy, vytváření statistik a promítání dat do mapy
- v případě Torque i vypočtená skutečná hodnota výkonu a kroutícího momentu (to může být zajímavé, když se vám zdá, že vaše auto moc netáhne a chcete změřit skutečný výkon svého vozu)

Závěr:

Bluetooth adaptér ELM327 OBDII mini je docela zajímavý kousek hardware co vám udělá z vozu bez palubního počítače skvělou káru, nebo s ním bude jednoduše vaše cestování zajímavější. Proto ho mohu vřele doporučit, protože za tu cenu opravdu stojí.

K dodávanému programu Torque Pro bych asi novější placenou verzi nekupoval a raději bych dal přednost programu DashCommand. Nicméně to bude záležet na vašich preferencích, jestli chcete dlouhé hodiny nastavovat a umisťovat různé budíky, nebo dáte přednost přehlednějšímu, ale dražšímu programu DashCommand.

Přesto oba programy poskytují prakticky totéž, jen DashCommand to v případě koncernu VW zvládá o něco lépe.

Testováno na:

Volkswagen Passat CC r.v. 2009
Subaru Outback r.v. 2008

Comments powered by CComment

We use cookies
Cookies jsou pužita pouze pro provoz webu, nemám zde žádné reklamní bannery, neukládám žádná perzonální data, ani jinak nevyužívám jiné údaje.