1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 2.50 (2 Votes)

Aplikací jsou mraky, ale najde se občas i zajímavý hardware. Pořídil jsem si na eBAY adaptér ELM327 v1.5 mini OBD2 Bluetooth verzi. Existují i WiFi verze, ale to je zbytečný luxus, protože WiFi adaptéry stojí minimálně 1500,- ale tento seženete přibližně za 300Kč.

Adaptér umožňuje čtení dat z vašeho vozu s konektorem OBDII a pomocí BT je posílá do telefonu, kde se díky speciálnímu programu zobrazují, nebo i zaznamenávají. Dá se tak zobrazit spousta údajů, jako je výkon, spotřeba, teplota oleje, katalizátoru, nebo chyby z motorové jednotky vozu.

Tak adaptér bychom měli a teď software. Podíváme se na dva programy a sice na Torque a DashCommand.

Nebudu zdě dělat nějakou rozsáhlou recenzi programů, to v případě Torque Pro udělal Karel Kilián na serveru Svět Androida a je k nahlédnutí zde. Ambicí tohoto článku je provést základní srovnání programů a upozornění, že ne všechno funguje na 100%.

Torque a Torque Pro

Tento program byl k adaptéru dodán, bohužel jen ve starší verzi a nefungoval zcela bez chyb. Proto jsem v domnění, že novější bude fungovat lépe, zakoupil na Google Play jeho aktuální verzi. Bohužel ani zde vše nebylo bez chyb a mohu prohlásit, že to byly vyhozené peníze. Dokonce jsem se snažil kontaktovat tvůrce programu, ale ten mi řekl, že neví jak program nastavit, aby ukazoval všechna data. V programu totiž můžete budíkům přiřadit tzv. PIDy, které odpovídají daným senzorům, či řekněme informacím. Velice podrobný obecný soupis jednotlivých PIDů je na Wiki, nebo i na jiných stránkách, třeba zde. Bohužel správné PIDy pro můj vůz jsem nenašel a fungovaly ze seznamu jen ty co už v programu byly přednastaveny.

Program Torque ve zkratce:
Asi největším problémem je, že program si ne zcela rozumí s koncernem VW a tudíž ani s mým Passatem a neukazuje některé senzory. Nevím jestli to bude platit pro všechny vozy koncernu VW, ale dá se předpokládat, že ano, protože VW má do jisté míry generačně unifikovaný hardware a stejné jednotky najdete ve vozech Audi, Škoda, Seat a VW.

+ Spousta voleb, budíků a možností nastavení
+ Možnost instalování pluginů
+ Umí vypočítat na základě zadaných údajů skutečný výkon motoru

- Program nerozeznává u mého vozu některé senzory a proto některé informace neumí zobrazit
- Kroutící moment (Torque) a výkon u mého vozu nenačítá z motorové jednotky, zobrazuje pouze vypočtené hodnoty na základě zadané hmotnosti a zrychlení
- a protože hmotnost auta se mění na podle toho co vezeme, pro korektní výsledky (kW/Nm) by jste před každou jízdou museli zadat aktuální hmotnost. Osobně auto váhu před domem nemám, co vy?
- Pokud jedete do kopce a udržujete konstantní rychlost, Torque ukazuje výkon a kroutící moment nesmyslně malý
- Pokud jedete z kopce a auto začne samo zrychlovat, což se při jízdě z kopce jaksi stává, Torque nedokáže poznat, že zrychlujete díky kopci a začne vypočítavat vysoký výkon i kroutící moment

- u mého vozu nenačítá chybová hlášení (to se bude týkat více modelů z koncernu VW)
- nenulovou spotřebu ukazuje i když palubní počítač ukazuje nulu
- přílišná variabilita prostředí, která program spíše dělá nepřehledným

No jak je vidět tak program Torque mne moc nenadchnul a proto jsem se poohlédnul po jiném. Do galerie jsem dal jen dvě fotky, protože co uživatel to jiný Torque.

  • Torque_01
  • Torque_02

DashCommand

- tento program je jednoduší na používání, nemá tolik možností jako Torque, ale možná právě proto je přehlednější a lépe se s ním zachází, ke stažení na Google Play

A opravdu musím říct, že jsem s ním docela spokojen, má samozřejmě taky své mouchy a také neukazuje vše korektně, ale ukazuje toho víc, než Torque, zvláště pak výkon, kroutící moment apod. Proto bych mu dal přednost před Torque Pro.

+ Spousta voleb, budíků a možnosti nastavení, nicméně méně než u Torque Pro
+ Jednoduší uživatelský interface
+ Výkon a kroutící moment načítá správně z motorové jednotky

- Program taky nerozeznává některé senzory
- nenulovou spotřebu ukazuje také i když jedete z kopce a máte sundanou nohu s plynu
- můžete si koupit lacinnější licenci pro jeden vůz, nebo neomezenou, zato podstatně dražší asi za 300,-

  • DashCommand_01
  • DashCommand_02
  • DashCommand_03
  • DashCommand_04
  • DashCommand_05
  • DashCommand_06
  • DashCommand_07

Souhrn vlastností obou programů:

- načítání a zobrazování všech možných dat z palubních jednotek
- zobrazování chyb (u mne ne zrovna moc funkční v případě programu Torque Pro)
- zaznamenávání trasy, vytváření statistik a promítání dat do mapy
- v případě Torque i vypočtená skutečná hodnota výkonu a kroutícího momentu (to může být zajímavé, když se vám zdá, že vaše auto moc netáhne a chcete změřit skutečný výkon svého vozu)

Závěr:

Bluetooth adaptér ELM327 OBDII mini je docela zajímavý kousek hardware co vám udělá z vozu bez palubního počítače skvělou káru, nebo s ním bude jednoduše vaše cestování zajímavější. Proto ho mohu vřele doporučit, protože za tu cenu opravdu stojí.

K dodávanému programu Torque Pro bych asi novější placenou verzi nekupoval a raději bych dal přednost programu DashCommand. Nicméně to bude záležet na vašich preferencích, jestli chcete dlouhé hodiny nastavovat a umisťovat různé budíky, nebo dáte přednost přehlednějšímu, ale dražšímu programu DashCommand.

Přesto oba programy poskytují prakticky totéž, jen DashCommand to v případě koncernu VW zvládá o něco lépe.

Testováno na:

Volkswagen Passat CC r.v. 2009
Subaru Outback r.v. 2008

Comments powered by CComment