1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Dnes tu popřemýšlím o elektromobilech (EV - Electric Vehicle). Pokud chcete přesná čísla, tak Vás asi zklamu. Trochu si započítáme, ale dostat přesná data na toto téma je skoro nemožné a na každý údaj najdete deset jiných. Bude to spíš má úvaha a ukázka mých myšlenkových pochodů.

Na začátek uvedu, že nejsem nepříznivcem ani jednoho, diesel, benzín, LPG, CNG, HEV, EV, FCEV atd. Ale nemám rád auta, co se jim valí brikety z výfuku. Všechny ty kouřící krámy bych nejraději poslal ze silnic do šrotu a jejich majitele jakbysmet.

Jinak preferuji benzín, i když mám teď 3.0 TDI, ale to je jiný příběh.

Proč vznikl tento článek?

Nedávno jsem natankoval "prémiové" palivo na jisté nejmenované pumpě v Praze Modřanech, kterou nedávno koupila jistá polská firma. Auto začalo v určitých situacích škubat. Něco jsem odjezdil a natankoval EuroOil, škubání ustalo.

Poslal jsem to na ČOI, mám pravděpodobně zničené auto, Poláci možná dostanou směšnou pokutu, čemuž sám nevěřím a v e-mailu se mohu chlubit automatickým potvrzením, že ČOI stížnost přijala. A předpokládám, že u toho také zůstane. Tolik česká spravedlnost! To se Vám s EV nestane, elektřina je jen jedna.

Vidím všechny ty zakarbonované a zničené motory (osobně mi odešlo 2.0 TSI po 120 tisících km), problémy s AdBlue, EGRy, chrastící dvouhmoty, zničená turba, DSG, zacpaná DPF atp.  - a tato doba "moderních" spalováků, co kolikrát nevydrží ani 50 tisíc km, mě začíná pěkně štvát. V případě nákupu ojetého auta se sází do loterie, kde můžete prodělat kalhoty.

Jako příklad se podívejte na video a čas 7:16, krom oslavných řečí na skoro celé auto jsou tam krásně vidět zakarbonované ventily. Jak bude asi vypadat motor, který nebude jezdit tak dlouhé trasy s takovou zátěží jako v redakci auto.cz? Já vám to prozradím, celý motor bude na šrot! Vlastně to není vina nových motorů. Může za to EGR velntil, co vrací část spalin do sání a tím motor při malé zátěži ničí.

Proto se pomalu přikláním k jednodušším motorům bez turba a bez přímých vstřiků, nebo ještě lépe k EV a FCEV (Fuel Cell EV = palivový článek). Vyměnit všechny ty starosti za jednu jedinou tedy kde své EV narvat do nabíječky, nebo kde naplnit nádrž FCEV. Myslím, že přechod na EV/FCEV může být dobrý obchod. Co se Vám na tom může pokazit? Nápravy a elektroniku máte i v klasických vozech. A baterie? Žádná katastrofa, když na ně dostanete osmiletou záruku. To nezní špatně, že?

Můžete si o tom myslet své, na ekologii kašlu, EV rozhodně není o ekologii.

Jak je to s EV a ekologií?

Upřímně řečeno nevím a obávám se, že nikdo na tom není o moc lépe. Pokusím shrnout, co se ví/tuší, a možná i položit otázky, které ještě nikdo nepoložil.

Ve zkratce:

  1. Na výrobu EV se vygeneruje cca o 70% víc emisí než na podobný spalovák.
  2. EV vůz nejezdí bezemisně, protože se pro něj vyrábí elektřina i z uhlí a plynu.
  3. Plyn pro výrobu elektřiny generuje přibližně stejné emise jako uhlí při započítání těžby a dopravy plynu.
  4. Při výpočtech se nepočítají ztráty v síti a při nabíjení, které spolu dohromady v ČR činí cca 20%.
  5. Na dálnicích EV nemá ani zdaleka deklarovanou spotřebu.
  6. Prvotní rozdíl produkce emisí při výrobě EV se dle modelu vozidla "prý" srovnává až po ujetí cca 50-150 tisíc kilometrů.
  7. Do emisí není započítaná likvidace baterií, zatím se nikde kompletně nerecyklují. Změna nastane snad letošním rokem 2022.
  8. Šaškuje se s osobní automobilovou dopravou, ale z globálního hlediska jde jen o špičku ledovce.
  9. O ostatních emisích a škodlivinách při výrobě baterií raději nemluvím.

To se všechno tuší a je tématem mnoha diskusí. Jednotlivé body jsou optížně spočítatelné a jednotlivé studie se mnohdy výrazně liší. Já se budu trochu více věnovat energetickému MIXu v bodu 2, ale zabrousíme i do jíných částí.

Energetický MIX.

Při výpočtech vyprodukovaných emisí v provozu pro EV se bere takzvaný energetický MIX země. Dle údajů z roku 2019 to u nás vychází na 430 g CO2 na výrobu jedné kWh. Tato hodnota se mění, podle toho, jak který zdroj zrovna dodává. Může mít mírné výkyvy řekněme od cca 390-450, ale toto je jen odhad. Já se budu držet 430 g CO2 na kWh, protože to je údaj dostatečně ověřený a přibližný průměr.

Podle tohoto MIXu a typu EV jsou emise cca 60-90 g vypuštěného CO2 na jeden kilometr. Jsou země, kde to je méně, ale i více. Ale zatím zůstaňme v ČR. Pro porovnání: litr nafty generuje 2640 a litr benzínu 2390 g CO2. (Už chápete, proč diesely upadly v nemilost?) Takže mé auto se spotřebou 7,5 litrů nafty vyprodukuje 198 g CO2 na kilometr. To je cca 2,5-3x víc než EV! Ale je to tak doopravdy?

Nebudu napínat, jednoduše není. Záleží, jak a kdy EV nabíjíte. Je sice hezké, že v průměru se v ČR vygeneruje 430 g CO2 na jednu kWh, ale kdy nabíjíte EV? No, asi každý jinak, ale pokud bych chtěl šetřit baterii i svou peněženku, tak bych nabíjel doma z wallboxu ve slabém tarifu v noci a přes den bych jezdil. Co to znamená? Z fotovoltaiky nenabijete ani jediný EV, a když nebude foukat, tak nepomůžou ani větrníky. Proto v mnoha případech nabíjíte auto bez obnovitelných zdrojů (ještě že máme jádro a Dlouhé Stráně) a emise CO2 se budou pohybovat kolem 473 g na jednu vyrobenou kWh.

Ale pozor, mluvíme o vyrobené energii, když si započítáme ztráty při tranzitu elektřiny a při nabíjení, hodnota nám může vyskočit i na 568 g CO2 na jednu kWh. A to stále ještě zůstáváme u nabíjení z domácího wallboxu! Na veřejných stanicích jsou ztráty při nabíjení mnohem vyšší! Záleží jakým výkonem nabíjíte. Je totiž velký rozdíl nabíjet auto 11 kW, nebo 50-350 kW u nabíječek Ionity.

A co třeba v "zeleném" Německu, kde si postupně vypínají jednu jadernou elektrárnu za druhou? Možná by se Němci divili, kolik jejich EV produkují emisí v bezvětří a při nočním nabíjení! Ostatně se stačí podívat na Windy a kvalitu ovzduší, aby Vám bylo jasné, že Německo zase tak zelené není.

Kolik generuje EV emisí?

Vlastně nikdo neví, každé jednotlivé EV bude generovat emise jinak. Výroba vozu je jedna část, produkce při jízdě druhá a likvidace třetí. Nemyslím, že to někdo opravdu přesně spočítal, protože to snad ani nejde. Navíc někdo EV nabije absolutně čistě, jiný naopak s velkým přispěním CO2 .

Dalším problémem jsou pro EV dálnice/rychlost, kde se spotřeba rapidně zvyšuje, mnohem více než u spalováků. Takový Enyaq s papírovou spotřebou 16 kWh na 100 km má ve 130 km/h spotřebu 25,5 kWh. To je rozdíl cca 59%!

Neuškodí trocha matematiky. Spotřeba 25,5 kWh (ve 130 km/h), 568 g CO2 na 1 kWh (bez obnovitelných zdrojů a se započtením všech ztrát). To máme:

25,5 * 568 / 100 = 144,84

To znamená, že se Vám lehce může stát, že Enyaq v českých elektrárnách vyprodukuje cca 145 g/km CO2 na km, což je stejně, jako naftový motor se spotřebou 5,5 l. Překvapeni?

Kdy se tedy srovná množství CO2 vygenerované při výrobě EV se spalovacím autem? V určitých případech asi nikdy, protože se EV dřív rozpadne, nebo mu do té doby odejdou baterie. Opět ale záleží na použití daného vozu.

Jsou spalovací motory lepší?

Ani ne. Spalovací motory mají také emise "mimo" vůz. Ale kolik? Já hledal a relevantní odpovědi jsem nedostal. Většinou nesmyslné výpočty, které popíraly samotná vstupní data. a našel! Dalo to sice trochu práce s Googlem, ale nakonec se mi povedlo najít potřebné informace v článku na ČVUT "KAM KRÁČÍŠ, ELEKTROMOBILITO?".

Článek rozhodně stojí za přečtení, vše je v něm rozepsáno do detailů. Takže mimo jiné tam zjistíte toto:
Emise CO2 s benzinovým motorem je potřeba navýšit o 11/89 = 12,36%, resp. u vozidla s naftovým motorem o 9,6/90,4 = 10,62%.

Výsledkem je, že litr paliva generuje se započtením všech dalších položek (těžba, doprava, rafinace, distribuce, čerpání do auta):
nafta cca 2920 g CO2
benzín cca 2685 g CO2

V tu chvíli se Enyaq dostává do mírného vedení a jeho 145 g CO2 na km odpovídá ve skutečnosti spotřebě 5 l nafty a 5,4 l benzínu na 100 km. Za tyto hodnoty na dálnici ve 130 km/h už asi žádné spalovací auto normálně nejezdí. V případě mého auta 2920 * 7,5 / 100 = 219 g CO2/km je Enyaq už čistota sama. No, nebudeme přehánět.

Bohužel článek nezapočítává další položky jako výrobu olejů, filtrů, AdBlue atp., i když je okrajově také zmiňuje. Bude to ale v řádu jednotek gramů CO2 na jeden km.

Dále je v článku uvedeno, že se emise CO2 po výrobě EV srovnají se spalovákem až po ujetí cca 120-250 tisících km, v některých případech k tomu dokonce nikdy nedojde. Ale článek je již trochu starší a některé jiné studie hovoří o srovnání emisí po cca 50-70 tisících km. Nevím, selský rozum mi říká, že dle typu auta bude pravda někde uprostřed hodnot 50-150 tkm.

Musí být proto každému jasné, že kdo jezdí se spalovákem 3x týdně pět kilometrů na nákup a zpět a jednou za měsíc si zajede na chalupu 100 km a zpět (3960 km ročně), vygeneruje - se započtením emisí z výroby vozu - za celou životnost auta méně emisí, než kdyby si koupil elektromobil.

Co z toho vyplývá?

No asi, že nemá cenu prosazovat EV za každou cenu a je třeba přistupovat k mobilitě inviduálně. Nejhorší je, že se obecně neví, jaký bude výhled/postup přechodu na čistší společnost. Jako kdyby ani samotné vlády netušily, která bije, což mě poněkud děsí! Bez opravdových znalostí všech dat se lidi budou opět jen hádat. Jediné, co se zákonitě stane, bude zase jen rozštěpená společnost. Jedni budou tvrdit, jak jsou EV neekologická, druzí budou naštvaní, že jim spalovací plečky smrdí pod nos. Nepřipomíná Vám to podobnou situaci jako s očkováním proti koronaviru?

Proč chtít EV?

To by mě taky zajímalo a hlavně proč nám ho EU tak strašně nutí. Kdyby rovnou někdo řekl "Nechceme být závislí na Rusku!", tak neřeknu ani popel. Ale toto zaštiťování se ekologií je zatím holý nesmysl! Protože co se týče ekologie, tak z globálního hlediska to zase taková hitparáda není. Neříkám, že to v určitých situacích nemusí být přínos, ale čistě zelené to rozhodně není! A dokud nenajdeme náhradu za ropu ve všech odvětvích průmyslu, moc smyslu mi přechod na EV nedává.

Jenže ropu ještě dlouho potřebovat budeme, i když začneme jezdit na elektřinu. Protože s přispěním ropy u nás vzniká skoro všechno. Jak budeme vyrábět plasty, léky, hnojiva, stavební materiály? Myslel na to někdo? V EU bohužel asi ne! Pokud víte jakoukoli informaci na toto téma, prosím napište mi.

Pokud ale ropu budeme nadále potřebovat, tak z cca 45% ropy vzniká nafta s benzínem, tak co potom s nimi? Možná rafinací nemusíme vyrábět motorový benzín a naftu, ale stále nám zbyde lehký a těžký benzín, petrolej a plynový olej. To je budeme vylévat, nebo pálit v elektrárnách? To opět nedává smysl!

Chci věřit tomu, že se nám postupně podaří MIX v celé EU zlepšit. Ukládat energii na noc, lépe ji využívat z obnovitelných zdrojů. Ekologicky vyrábět a recyklovat mnohem lepší baterie (už se staví po světě mnoho továren na recyklaci). Dokonce někdy v budoucnu nahradit všechny ropné produkty za jejich ekvivalentní náhrady. Ale zatím je to totální nesmysl, stejně jak zákaz plastových brček.

Takže zpět k otázce - Proč chtít EV? Asi hlavním bonusem je bezkonkurenční a tichá jízda, kdy dupnete na pedál a auto bez váhání vystřelí vpřed. Nečekáte až se turbo "nadechne"! Elektromobil Vás také odmění bezproblémovým servisem (nemluvím o Tesle a jiných amerických plečkách) a výtečným pohodlím.

Pokud máte barák, ráno odpojíte vyklimatizované auto od sítě a večer zase připojíte, už žádné návštěvy čerpacích stanic a špinavé ruce od pistole, žádné "omrzliny" od volantu, ani zpocený zadek. Dokonce se nemusíte starat, jestli motor za studena netrápíte. Elektromotoru je to jedno, sednete a bez omezení jedete.

Bohužel je to vykoupeno prozatím slabou sítí drahých nabíječek a směšným dojezdem.

Spočítejte si, jestli se vám EV vyplatí.

V prvé řadě záleží, jak auto používáte. Pokud jezdíte dálky, tak na EV zatím zapomeňte! Nákup EV taky velmi zvažte, pokud chcete často jezdit na dovolené do ciziny. Nechci zažít peklo v podobě tohoto videa!

Také se Vám elektromobil finančně nevyplatí, když jezdíte jen pár kilometrů kolem baráku.

Jako ideál jsem vypočítal roční nájezd minimálně 15 tisíc a to tak, abyste v nejlepším případě nepotřebovali použít veřejnou nabíjecí stanici (protože to může srovnat náklady na km se spalovacím motorem) a nabíjeli vždy doma. To znamená, aby váš denní nájezd nebyl delší jak dojezd vašeho EV. Ale občas si můžete "vyjet" a nabít z placené veřejné stanice, to Vás určitě nezrujnuje. Navíc je k dnešnímu dni v ČR asi 201 dobíjecích stanic zdarma!

Každý koncept má své a je jen na vás, jestli si EV pořídíte. Stačí jen trochu počítat. Pokud bych dnes přemýšlel o nákupu auta, nebudu váhat ani vteřinu. Ceny aut podle všech ukazatelů poletí strmě vzhůru.

Můj závěr.

A ještě jednou zdůrazním, že to je můj pohled na věc a každý to může vidět jinak. Když vezmete auto za 1,2 milionu, tak dnes "*srovnatelné" EV pořídíte cca za 1,6 mega. Po započtení všech nákladů (pravidelný servis, servis převodovky, kola letní/zimní, pojištění, palivo, brzdové destičky, provozní náklady, opravy, emise+STK, poplatky) mi to po osmi letech a naježděných 160 tisících km vychází úplně stejně. Pokud máte kde nabíjet, je to za bezstarostnou, tichou a hlavně luxusní jízdu, už zajímavá nabídka.

Zatím ale EV/FCEV zdaleka nesplňují mé představy o dojezdu a funkčnosti. Jsou sice auta, co by se mi docela líbila, třeba Audi Q4 e-trom Quattro, ale ten dojezd je stále špatný a pár dalších chybiček by se na kráse taky našlo. Auta jako Porsche Taycan Cross Turismo raději nebudu zmiňovat, protože to je úplně z jiného finančního světa a základní model začíná na 2,6 milionech se stejně směšným dojezdem.

Takže mám jasno, až bude na trhu EV/FCEV dle mého gusta, které dojede najednou bez problému 600-800 km a nabiju/natankuju ho za "pár" minut z daleko hustší sítě stanic, tak do toho jdu! Vzhledem k současnému vývoji si ale ještě nějaký ten pátek počkám. Osobně to odhaduji na cca 5-10 let. Protože o lepších bateriích se mluví už 20 let a zatím je nikdo nikdy neviděl. Nabíjecí stanici doma před panelákem, nebo v blízkém okolí taky nemám. Vodíkové stanice jsou v ČR tři a zelený vodík je u nás zatím také v nedohlednu. Ale věřím, že se nakonec v tomto směru vše zlepší.

Do té doby mi musí moje TDI sloužit. Tak uvidíme, jak přesná bude moje predikce.

Dodatek.

Možná jste si všimli, že jsem se nevěnoval tématu prodeje ojetého EV. Byl to záměr, nikdo neví co bude za 8-10 let.

Budou EV ještě prodejná, nebo se bude muset za jejich likvidaci platit? A kdo Vám dnes řekne, jestli ojeté spalováky nebudou při prodeji zatíženy nějakou šílenou "EKO" daní? Opět nikdo neví. Trochu napoví vzrůstající ceny surovin a tím i ceny aut. Jestli to takto půjde dál, za baterie v autě vám automobilky utrhají ruce! Nebo Vám zloději ukradnou auto a na skládce z něho flexou "šetrně" vyjmou tu jedinou cennost - baterie. Vyberte si wink

Bratr to vyřešil šalamounsky. Pokud mu jeho staré EV odkoupí za slušnou cenu, nebude se bránit. Jestli bude muset zaplatit za ekologickou likvidaci, tak auto rozebere sám a baterie použije pro napájení svého domu. Baterie budou i po tolika letech pro dům ještě dostatečně použitelné.

Aktualizace 8.8.2022.

Doplněny informace z článku ČVUT: KAM KRÁČÍŠ, ELEKTROMOBILITO?

Použité odkazy:

201 dobíjecích stanic zdarma.
Audi HUB.
Auto.cz a video rozborky auta v čase 7:16 - ventily s karbonem.
Ceník Audi tarifů na veřejných nabíjecích stanicích.
Ceny aut podle všech ukazatelů poletí strmě vzhůru.
EV a spotřea na dálnici.
Jistá nejmenovaná pumpa v Praze Modřanech.
Jistá polská firma.
KAM KRÁČÍŠ, ELEKTROMOBILITO?
Moje Audi A6 Allroad 3.0 TDI
Můj VW Passat CC, který odešel po 120 tkm.
Na výrobu EV se vygeneruje cca o 70% víc emisí než na podobný spalovák.
O výrobě solárních panelů.
Peklo v Itálii s Enyaqem.
S přispěním ropy u nás vzniká skoro všechno.
Směšné pokuty za vadná paliva.
Ukázka zakarbonovaného ventilu.
Windy a kvalita ovzduší.
Z 45% ropy se vyrábí nafta s benzínem.

* - Srovnatelné EV se spalovákem se hledá špatně. Ta auta jsou konstrukčně odlišná a porovnat se vlastně moc nedají. Ideální jsou auta co se vyrábí jako EV i jako spalovací, například Hyundai Kona. Pak ale EV nevyužije své možnosti a drží se v mantinelech konvenčních vozů. Musí se na to jinak a hledat podobnost v parametrech vozu. Elektromobily mnohdy připomínají SUV (zkratka anglického sport utility vehicle, česky sportovní užitkové vozidlo). Sportovní většinou nejsou, užitková s tak malým kufrem taky ne. Vyšší jsou jen proto, že v podlaze velkou část kabiny zabírají baterie, ale vnitřním prostorem mají blíže k běžnému osobnímu autu. Jen vnějším tvarem a světlou výškou SUV připomínají a proto jsou do této kategorie zařazovány.

Příklad - zelenou barvou jsou vyznačeny bližší hodnoty:

  Enyaq Kodiaq Superb
Výška u řidiče 1056 1059 1042
Výška v zadní řadě 990 1015 1000
Šířka v předu 1506 1527 1507
Šířka v zadu 1488 1510 1519
Posed v zadní řadě nakloněný vzpřímený nakloněný
Kufr - obsah 585 835 660
Kufr - délka 1004 1165 1131
Kufr - šířka 1001 1379 1010
Světlá výška 186 194 151
Kooficient odporu vzduchu CX 0,234 0,31 0,275
Odpor vzduchu F** 130 km/h 5238,4 6445,5 5366,0

** - F=1/2 CS v2, kde S je průřez (m2), který se běžně neuvádí a musel jsem ho spočítat sám, tak tyto hodnoty prosím berte s notnou dávkou rezervy. Upřímně mě překvapilo, že Enyaq má menší odpor vzduchu, nežli Superb, i když je to taková škatule.

Proto nechápu, proč se Enyaq neustále přirovnává ke Kodiaqu, jsou to zcela odlišná auta.

Comments powered by CComment